نوع المقالة : Research Paper

المؤلفون

1 الجامعة التقنية الشمالية/ الكلية التقنية الهندسية

2 جامعة الموصل/ كلية الإدارة الاقتصاد

الملخص

      هدفت الدراسة الى تحديد واقع القدرات الاستراتيجية المتصلة المتمثلة بأنواعها المتعددة في بناء الجامعة الحديثة وتطوير قادتها من اجل البقاء، باعتبارها أبرز المراكز التي تغني البيئة بإنتاجاتها ولأغراض تحقيق هدف الدراسة تم اختيار جامعة الموصل ميدانا للدراسة بوصفها مجتمعا مناسبا، واختيرت منها القيادات الإدارية كعينة بلغت (323). اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وعدد من الوسائل الإحصائية الواردة في البرنامج الاحصائي (SPSS V 26) التي افرزت مجموعة من النتائج أبرزها ان للقدرات الاستراتيجية المتصلة اسهاما كبيرا في تطوير الجامعة وكوادرها القيادية والتأثير بها. استنتجت الدراسة ان على الجامعة تتبنى القدرات الاستراتيجية المتصلة والأصول والعمليات والعلاقات بما يحقق توقعات أداء أصحاب المصلحة، مما يزيد من قدرتها على خلق مكان لنفسها تستطيع من خلاله مواجهة الاضطرابات والتغييرات البيئية. اما أبرز النتائج التي توصلت اليها الدراسة هو ضرورة تعزيز القدرات الاستراتيجية المتصلة لتتمكن من اخذ دورها في تعزيز مكانتها في المجتمع وتطويره.

الكلمات الرئيسة

  1. المصادر العربية

    1. المعاضيدي، معن وعدالله جارالله ،2001، تعزيز القدرات الاستراتيجية باستخدام بعض المؤشرات المالية دراسة تطبيقية لعينة من منشات الاعمال المسجلة في سوق بغداد للأوراق المالية، أطروحة دكتوراه، جامعة الموصل، كلية الإدارة والاقتصاد.
    2. المصادر الاجنبية
    3. Arajol.l.,spring.m.,2011, services products and the institutional stracture of production, industrial marketing management vol 35 no(7)
    4. Ashton.Ann suwaree,2017,How human resources management best practica influence employee satisfaction and job retention in the thai hotel industry, journal of human resources in hospitalit& tourism. https://www.tandfonline.com/
    5. Aguinis.Herman,2013, performance management Edinburgh business school, heriot. Watt university. edinburgh.www.ebsglobal.net
    6. Bamber.C. , Sharp. J. , Hides .M. ,1999, factors affecting successful implementation of total productive maintenance journal of quality in maintenance engineering reductivity and performancevolume 5, issue (3). https://www.semanticscholar.org/
    7. Carraresi. Laura, Albisu. Luis Miguel,  Banterle. Alessandro,  Mamaqi. Xhevrie,2016, Can Strategic Capabilities Affect Performance? Application of RBV to Small Food Businesses, Agribusiness 32(3), https://www.researchgate.net
    8. Chen B. Zadrozny.P.A..2013, futher model- based estimates of Us total manufacturing production capital and technology 1949-2005,journal of productivity analysis volume 39. https://www.bls.gov/
    9. Esch.F.R., Herrmann. A., Sattler.H,2008king Ein management orienteered Ein Fuhr, vahlen, munchen.
    10. Hofstrand.don,2006,understanding profitability,jown state university U.S.A. www.exlension.iastate.edu/agdm
    11. Hill.terry,2000, instructors Manvel to accompany manufacturing strategy text and cases 2 edition, hound mills Basingstoke, Hampshire, New York
    12. Gunasekaran. A, cecille.p.,1998, implementation of predictivity improvement strategies in a small company Tec novation, volume 18 issue (4).
    13. Iuliana.ion Elena, maria. Rive anu,2016, organizational performance -a concept that self-seeks to find itself, annals of the constatation in Brancusi, university of targy jin economy series, issue 4/2016.
    14. Johnson. Gerry& Others, 2014, Exploring stratechy text and cases, prined and bound by S.P. An Italy
    15. malai. Saravanan Anna,2012, Introduction To Networking, Project: Networking. www.researchgate.net.
    16. meenakshi . spattu,c.v.venkata subrahmanyam, ravichandran.k,2013,the importance of work-life balance.losr journal of business and management v.14issus 3. https://www.researchgate.net
    17. 15.bedrich,janouskova.svatava,hak.tomas,2012, how to understand and measure environmental sustainability indicators and targets journal homepage ecological indicators 17 .
    18. Cristina Maza,2020, What is customer value? Definition, formula & importance, https://www.zendesk.com/
    19. Patricio, fiskrp,2011, syn the sizing service design and service science for service innovation . https://www.semanticscholar.org
    20. Raymond, st-Pierre, J,2004, Short-term effects of benchmarking on the manufacturing practices and performance of SMEs. International Journal of Productivity and Performance Management, 53(8), 681–699.. https://psycnet.apa.org/.
    21. 19.mehmet, ayas. Sibel, sönmez. Ümit, uğurlu. Özlem yaşar,2017, the relationship between strategic capabilities and competitive performance: the moderation role of internal cooperation mars exploring intellectual capital no5, issn2226-36. https://hrmars.com/
    22. Sageer, A., Rafat, S., & Agarwal, P. (2012). Identification of Variables Affecting Employee Satisfaction and Their Impact on the Organization. IOSR Journal of Business and

    Management, 5, 32-39. www.scirp.org

    1. 21. Szopa P., Pękała W,2012, distribution channels and their roles in the Enterprise, Polish Journal Of Management studies vol(6),https://bibliotekanauki.pl

    22.Turner.paul,2020, Employee engagement in contemporary conteurporary organization, maintaining high productivity and sustained competitiveness, registered company springer nature Switzerland AG.

    1. Walters. David, Helman.deborah,2020, strategic capability response analysis. The convergence of industries 4.0 value chain network and stakeholders value-led management springer nature Switzerland.