Document Type : بحث

Authors

Abstract

       The current research seeks to know the impact of digital citizenship dimensions (Educate, Respect, Protection) in enhancing business intelligence in Iraqi telecom companies, as the research field is represented by Korek Telecom Company for mobile communications in Nineveh Governorate, and the research community included all individuals working in the company at various levels administrative, as a random sample was selected from the community, the size of which was (222) individuals. The analytical descriptive approach was also relied upon for its suitability for the details of the research, and using the electronic questionnaire form designed according to (Google) models, the field side data was collected from the research sample, as this data was analyzed using the statistical package for social sciences (SPSS-V25) with regard to describing the sample members. The program (AMOS-V25) used to test the hypotheses. The research reached a number of conclusions, the most important of which is the existence of a positive moral impact relationship of digital citizenship in business intelligence, and the reason may be due to the company's quest to collect data from different sources and try to convert it into useful information for decision-making. Through the success of most of its marketing and production, decisions related to the use of business intelligence techniques. The research recommended the need to raise the levels of digital citizenship among individuals working in the company by benefiting from the experiences of international organizations, because of this's great affect in enhancing business intelligence.

Keywords

  1. أ-الكتب

    1- البرق، عباس والمعلا، عايد وسليمان، امل، (2013)، دليل المبتدئين في استخدام التحليل الاحصائي بإستخدام برنامج اموس (Amos)، ط1، اثراء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

    2- العلي, عبد الستار, قنديلجي, عامر إبراهيم والعمري, غسان عيسى, (2012), المدخل إلى إدارة المعرفة, الطبعة الثالثة, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان, الأردن.

    3- ياسين , سعد غالب , 2009 , نظم المعلومات الإدارية , دار اليازوردي العلمية للنشر والتوزيع , عمان , الأردن.

       ب-الدوريات والمجلات والبحوث العلمية

    1. الشيخ، الداوي وعائشة, شتاتحة , (2012), تدعيم التنافسية عن طريق ذكاء الأعمال , المؤتمر العلمي السنوي الحادي عشر: ذكاء الأعمال وإقتصاد المعرفة، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، جامعة الزيتونة، الأردن.
    2. صادق، محمد فكري,(2019) دور الجامعة في تحقيق أبعاد المواطنة الرقمية لدى طلابها في ضوء التحديات المعاصرة / دراسة تحليلية, مجلة كلية التربية ببنها. العدد(130),الجزء(3).
    3. العازمي ,خالد ظاهر,(2022) تصور مقترح لتعزيز الوعي بالمتطلبات الرقمية كمدخل لإدارة العلاقة الأكاديمية بين الطالب والأستاذ الجامعي على ضوء رؤية الكويت المجلة العلمية لكلية التربية – جامعة اسيوط, العدد(4) المجلد(38).
    4. خلوف، فادي, رزوق, راكان و شميس, آصف, (2010), تطوير آليات جديدة للتنقيب في المعطيات لإدارة علاقات الزبائن في بيئة مصرفية, مجلة جامعة دمشق للعلوم الهندسية, المجلد 26, العدد 1, ص 85-99.
    5. رزيق ، كمال والخطيب, خالد ، (2012) ، أهمية ذكاء الأعمال في تطوير وتحسين أداء المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية ، المؤتمر العلمي السنوي الحادي عشر: ذكاء الأعمال وإقتصاد المعرفة ، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية ، جامعة الزيتونة ، الأردن.
    6. الرشيدي، عبد الرحمن ، شامخ ،(2021) دور معلمي الدراسات الاجتماعية في تعزيز قيم المواطنة الرقمية من وجهة نظرهم"، مجلة بحوث التربية النوعية، العدد (61): (55-73)
    7. زويلف، إنعام محسن و الحنيطي، هناء محمد، (2012)، تأثير نتائج تطبيق ذكاء الأعمال في مجال التمويل على ربحية المصارف الإسلامية، المؤتمر العلمي السنوي الحادي عشر: ذكاء الأعمال وإقتصاد المعرفة، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، جامعة الزيتونة ، الأردن.
    8. السامرائي, عمار عصام, (2012), تطبيقات ذكاء الأعمال أداة لتحقيق الإبداع والابتكار في منظمات الأعمال, المؤتمر العلمي السنوي الحادي عشر: ذكاء الأعمال وإقتصاد المعرفة، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، جامعة الزيتونة، الأردن.

    ج- الرسائل والاطاريح العلمية:

    1. شاهين، مازن رشيد إسماعيل، (2007) ، تقييم المنافع المتحققة من أنظمة ذكاء الأعمال في خلق القيمة للمنظمات ، رسالة ماجستير علوم في إدارة الأعمال غير منشورة ، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة بغداد.
    2. الشويلي, محمد يونس محسن,(2018) مستوى الوعي التكنولوجي لدى معلمي الدراسات الاجتماعية في مديرية تربية إربد الأولى وعلاقته بالمواطنة الرقمية, رسالة الماجستير في قسم المناهج والتدريس، جامعة آل البيت كلية العلوم التربية.
    3. العكيدي, عبد الستار عبد الجبار, (2012), دور ذكاء الأعمال في إدارة المعرفة- دراسة حالة شركة اسياسيل في محافظة الموصل, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية الإدارة والاقتصاد, جامعة الموصل.

    ثانياً: المصادر الأجنبية

    A-Journals & Researches

    1. Al Raqqad H. K., (2020), "The Impact of Social Networking on Enhancing Digital Citizenship among Princess Alia College, Al-Balqa'a University Students", Journal of Educational and Social Research Vol. (10), No.(5), PP: 53-65.
    2. Alhyari, S., Alazab, M., Venkatraman , S., Alazab, M. & Alazab, A., (2013), "Performance evaluation of e-government services using balanced scorecard: An empirical study in Jordan", Benchmarking: An International Journal, Vol. 20, No. 4, pp. 512-536.
    3. Aytekin ISMAN, Ozlem CANAN,(2014), DIGITAL CITIZENSHIP, The Turkish Online Journal of Educational Technology – January 2014, volume 13 issue 1.
    4. BOUDERBALA .Asma,(2021),Instilling the Principles of Digital Citizenship among University Students during COVID-19 Pandemic, Vol(17) / No. (1), pp:1560-1573.
    5. Cheng, S. I. (2011), Comparisons of competing models between attitudinal loyalty and behavioral loyalty, International Journal of Business and Social Science, 2(10), 149-166.
    6. Elena, Cebotarean, (2011), Business intelligence, Journal Of Knowledge Management, economics and information technology, Romania, No. 2, pp. 1-12.
    7. Kaplan, Robert S. & Norton David p., (1992), the balanced scorecard measures that drive performance, Harvard business review, pp. 71-79.
    8. Kaya, A. & Kaya, B., (2014), "Teacher candidates perceptions of digital citizenship", International Journal of Human Sciences, Vol. (11), No. (2), PP: 346-362.
    9. Promruksa, A. (2021). Communication process to empower youth digital citizenship in the Esan toom home network. Humanities, Arts and Social Sciences Studies 21(1): 131-138.
    10. Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003), Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures, Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
    11. Wu, Desheng Dash, Chen, Shu-Heng and Olson, David, (2014) , Business intelligence in risk management: Some recent progresses , Information Sciences, Vol. 256, pp.17.

    B-Dissertations & Thesis

    1. CANDAR 2021: The Ninth International Symposium on Computing and Networking, Pages: 211-212.
    2. Dhamanitayakul,2018,CONCEPTUALIZING DIGITAL CITIZENSHIP FOR DIGITAL NATIVES IN THAILAND, Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of The Graduate School of Communication Arts and Management Innovation National Institute of Development Administration.
    3. Gong, peng, (2012), A Case Study of Data Analysis Process and Tools for a Consulting Company, Master Thesis in Communication Engineering, School Of Electrical Engineering, Aalto University.
    4. Iankoulova, Iliana, (2012), Business Intelligence For Horizontal Cooperation: Measuring The Performance of A Transportation Network Sharing Cooperation Between Logistics Companies, Master of Science in Business Information Technology, School of Management and Governance, University of Twente, Enschede, The Netherlands.
    5. Lundqvist, Katarina, (2010), Tools for Business Intelligence: A comparison between Cognos 8 BI, Microsoft BI and SAP BW/NetWeaver, Master Thesis in Computer Engineering AV, The Department of Information Technology and Media, Mid Sweden University.
    6. Martin, F., Brittany, H., Wang, C. & Brooks, E., (2020), "Middle School Student Perception of Technology Use and Digital Citizenship Practices", Computers in the Schools Interdisciplinary Journal of Practice, Theory, and Applied Research.
    7. Mike Ribble ,(2014), Digital Citizenship for Educational Change, Kappa Delta Pi Record, 48:4, 148-151, DOI:10.1080/00228958.2012.734015
    8. Tabatabaei, Sepideh Hashemi, (2009), Evaluation of Business Intelligence Maturity Level in Iranian Banking Industry, Master Thesis in marketing and electronic commerce, Lulea University of Technology, Sweden.

    C- Conferences

    1. Barbara Burgess-Wilkerson, Clovia Hamilton, Chlotia Garrison, Keith Robbins Winthrop University, Preparing Millennials as Digital Citizens and Socially and Environmentally Responsible Business Professionals in a Socially Irresponsible Climate, Proceedings of the 83rd Annual Conference of the Association for Business Communication October 24-27, 2018 – Miami, Florida, USA

    D-Book

    1. Laudon, Kenneth C. & Laudon, Jane P., (2012), Management Information Systems: Managing The Digital Firm, 12th edition, Prentice Hall, New Jersey, USA.
    2. Mortera, Tina, Brust, Chris & Rogers, Eric, (2014), Customer Relationship Management Systems and Business Intelligence, Apartment Revenue Management Conference, Miami, USA.