Document Type : بحث

Authors

Abstract

   The aim of the research is to know the relationship and influence between relational capital and organizational sustainability in the Iraqi carpet factory, by exploring the opinions of the research sample regarding each of the relational capital and organizational sustainability. Through the statistical package (SPSS), and the research relied on the questionnaire as a main tool for collecting data and information in the field, where a random sample of (81) individuals was selected from the workers in the Iraqi carpet factory, A number of hypotheses related to correlations and influence relationships between relational capital and organizational sustainability have been tested, and according to this premise, a number of research questions have been identified to be the limits of the research problem. The most important of these questions is what is the nature of the relationship and influence between relational capital and organizational sustainability? The research reached several conclusions, including: The relationship and influence between relational capital and organizational sustainability is a direct, high and significant relationship, and there is a great weakness in technology and a great weakness in the equipment because it is old, which weakened the ability of the factory to compete with the importer

Keywords

-خلف، وسن فاضل والخفاجي، محمد نعيم عجاج، السعدي، كرار فاضل خلف، هدى عقيل رزاق (2021) تأثير التميز التنظيمي على ممارسات الاستدامة الموجهة نحو الابداع: دراسة تطبيقية في مصفى ذي قار، مجلة البحوث والدراسات النفطية، العدد 30، المجلد، 3
2-الكساسبة، محمد مفضي (2016) تأثير إدارة المواهب والتعلم التنظيمي في استدامة شركة زين، المجلة الاردنية في ادارة الاعمال، المجلد 12، العدد، 1
3-ثابت، وائل محمد (2021) أثر التخطيط الاستراتيجي على الاستدامة المؤسسية للجامعات الفلسطينية الناشئة مجلة جامعة الاسكندرية للعلوم الادارية، المجلد (58) العدد، 6
4-الحدراوي، رافد حميد، الذبحاوي، عامر عبد كريم (2019) دور الوعي الاستراتيجي في تحقيق الاستدامة التنظيمية دراسة استطلاعية في معمل سمنت النجف الاشرف، آداب الكوفة، المجلد 1, العدد 43
5-الامين فودي محمد (2018) العلاقة بين رأس المال الزﺑﺎئني والميزة التنافسية لمتعاملي الهاتف النقال من منظور عينة من الإداريين المتعاملين ببلدية المسيلة، رسالة ماجستير، جامعة محمد بوضياف –كلية العلوم الاقتصادية.
6-الربيحات، أحمد سالم (2020) أثر رأس المال الفكري في الميزة التنافسية: دراسة ميدانية في الشركات العاملة بمجمع الملك حسين للأعمال، المجلة الالكترونية الشاملة متعددة المعرفة لنشر الابحاث العلمية والتربوية، العدد, 23
7-راضي، عبد الرحمن خالد (2013) أثر راس المال الفكري على اداء المكاتب السياحية الاردنية، رسالة ماجستير، جامعة الشرق الاوسط
8-حفصة، حالة وخديجة، بن علاله (2020) دور رأس المال العلاقاتي في تعزيز الميزة التنافسية دراسة حالة: مؤسسة اتصالات الجزائر بأدرار، رسالة ماجستير، جامعة أحمد دارية، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية.
9-كريري، عصام محمد (2019) استراتيجية مقترحة لتطبيق القيادة المستدامة بجامعة الملك خالد في ضوء نموذج إفري وبريجستنر، اطروحة دكتوراه، جامعة الملك خالد، كلية التربية –قسم الادارة والاشراف
المصادر الاجنبية
10- Solis, Edgar R. Ramírez (2022) How beneficial are relational capital and technology orientation for innovation? Evidence from Mexican SMEs, International Journal of Innovation Studies 6                                                                                     
11- Iazzolino, Gianpaolo(2018) Relational Capital and financial performance: an empirical analysis on a sample of Italian firms, BUSINESS PERSPECTIVES, Volume 16, Issue 1                                                                                                          
12- Cegarra-Navarro, J-G and M-T Sánchez-Polo (2016). Linking the individual forgetting context with customer capital from a seller’s perspective. Journal ofthe Operational Research Society, 59(12), 1614–1623.                                                                                                
13- Hormiga, Esther,Rosa, Batista & Agustín, Sánchez (2011), The Impact of Relational Capital on the Success of New Business Start-Ups, Journal of Small Business Management 2011 49(4), pp. 617–638
14- Mucelli, Attilio & Marinoni, Carlo, (2011) ' Relational Capital and Open Innovation: Two Cases of Successful Italian Companies, Journal of Modern Accounting and Auditing, May 2011, Vol. 7, No. 5, 474-486.                                                                                              
15- Welbourne, Theresa & Val, Manuela (2009) ' Relational capital: strategic advantage for small and medium-size enterprises (smes) negotiation and collaboration, center for effective organizations - marshall school of business university of southern California - losangeles, ca 90089 – 0871(213)740-9814.                                                        
16- Magd, Hesham & Karyamsetty, Henry (2021) Organizational Sustainability and TQM in SMEs: A Proposed Model, European Journal of Business and Management, Vol.13, No.4                                                                                       
17- Baumgartner, Rupert J; Ebner, Daniela ;(2010); "Corporate Sustainability     Strategies: Sustainability Profiles and Maturity Levels"; Sust. Dev. Pp:18,76-89                                                         
18- Nawaz, Waqas & Koç, Muammer(2019) Exploring Organizational Sustainability: Themes, Functional Areas, and Best Practices, Sustainability, 11, 4307; doi:10.3390/su11164307                                                                                     
19- Singh, manvendra pratap (2016) entrepreneurial commitment,organizational sustainability and business performance of manufacturing msmes: evidence fromindia,jaber,vol.14,no.6,4615-4631                                                                        
20- Qureshia, tahir masood(2020)   green human resource management for organizational sustainability: a need of the hour for modern workplace, journal of southwest jiaotong university, vol. 55 no. 4                                                            
 21- Bekele, Addis;(2013); "Assessment of food retail business sustainability: The case of Konsum Värmland”; Master’s thesis, Faculty of Natural Resources and Agricultural Sciences                    
22- Sambasivan ,Mural & LokeSiew-PhaikcZainalAbidin MohameddYeeChoy Leongb,(2013)  Factors influencing strategic alliance outcomes in a manufacturing supply chain: Role of alliance motives, interdependence, asset specificity and relational capital, International Journal of Production Economics, Volume 141, Issue 1 Pages 339-351                                                        
23- Fernando, R. (2012). Sustainable globalization and implications for strategic corporate and national sustainability. Corporate Governance: The international journal of business in society, 12(4), p. 583                                                                                
 24- Kavali, Mila ´& Milan Nikoli & Dragica Radosav & Sanja Stanisavljev and Mladen Peˇcujlija (2021) Influencing Factors on Knowledge Management for Organizational Sustainability, Sustainability 2021, 13, 1497. https://doi.org/10.3390/su13031497