Document Type : بحث

Author

10.34009/aujeas.2023.182280

Abstract

     The aim of our research is to focus on the need to raise the level of performance quality in the method used to provide bank services through employees and work to apply the principles and concepts of behavioral and ethical values for the profession on the one hand, in addition to trying to develop the performance of service providers, specifically employees in the front row in providing banking services, which is achieved on the other hand, quality and performance, In addition to trying to highlight the main points that must be taken in order to improve and develop banking services provided to customers and work to increase the quality of banking services. The questionnaire method was used by distributing it randomly to the study sample, and 40 questionnaires were distributed, according to the simple random sampling method, and the study was completed and the results were generalized to the research community. A number of important results have been reached as follows:

There is a statistical significance of the dimensions of quality on competitiveness (tangibility, reliability, safety, responsiveness, empathy) in terms of customer satisfaction.
Training the bank's employees and developing their skills to provide the banking service within the specified time perfectly and correctly the first time.
The bank's employees have a good appearance and good dealings that lead to attracting customers.

Keywords

  1. إبراهيم، ليل ناجم محمود، (2016): أثر استراتيجيات الموارد البشرية في ميزة التنافسية لشركة الحكمة لصناعات الدوائية الأردنية، مذكرة ماجستير، في إدارة الأعمال جامعة آل البيت ، الأردن، ص 23.
  2. بشير، عامر، (2012): دور الاقتصاد المعرفي في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك، دراسة حالة الجزائر، أطروحة دكتوراه، في العلوم الاقتصادية، جامعة الجزائر، السنة 2011 _ 2012 ، ص 192.
  3. السلمي، علي ، (2002): إدارة التميز نماذج وتقنيات الإدارة في عصر المعرفة، دار غريب للنشر، القاهرة.
  4. الشراح، رمضان، (2007): الجودة والتميز في قطاع الشركات الاستثمارية والخدمات المالية، ورقة عمل مقدمة الى المؤتمر العالمي الثالث، الجودة والتميز في منظمات الأعمال، جامعة الجزائر، كلية علوم التسيير في العلوم الاقتصادية، 6-7 مايو، ص22.
  5. الطالب، صلاح عبد الرحمن مصطفى، ( 2005 ): قياس جودة الخدمات المصرفية الإسلامية في الملكة الأردنية الهاشمية، جامعة جرش الأهلية، الأردن، ص37.
  6. طه، طارق،(2000): إدارة البنوك والمعلومات المصرفية، دار الكتب للنشر، الإسكندرية، ص 271.
  7. العتبي، ناجي زيدان محمد ناصر، (2014): سناء عبد الرحيم ، تأثير العناصر الحرجة في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة بحث ميداني لآراء عينة من المدراء في شركة المعتصم العامة للمقاولات الإنشائية، كلية الإدارة والاقتصاد ، قسم إدارة الإعمال ، جامعة بغداد ،العدد 80 ، لسنة 2014 ، ص 219.
  8. القادر، زيدان محمد و عبد، بريش، (2006): جودة الخدمات المصرفية كمدخل لزيادة القدرة التنافسية للبنوك الجزائرية، بحث غير منشور، جامعة الشلف، الجزائر، ص12.
  9. مكاوي، أحمد محمد، (2001): أثر جودة الخدمات المصرفية على زيادة القدرة التنافسية للبنوك، دراسة تطبيقيه على البنوك المصرية، أكاديمية السادات، مصر.