Document Type : بحث

Authors

Uo. Mosul

10.34009/aujeas.2023.182315

Abstract

Organizations' adoption of innovative marketing has made a significant contribution to achieving customer perceived value, as it represents the work base in organizations as well as an effective tool that guides marketing leaders. This topic gains importance based on the link between them because they have an effective role in achieving a competitive environment that has the ability to keep up with... Everything that is new in the field of marketing goods, and according to this logic, some of the following research questions were raised:

What is the nature of the correlation between innovative marketing and the customer’s perceived value in the stores investigated?
What is the nature of the impact of the innovative marketing variable on the customer’s perceived value variable in the investigated stores?
Does the relative importance of the dimensions of the innovative marketing variable vary on the customer’s perceived value variable in the stores investigated?

To answer these questions, a hypothetical model was developed that reflects the nature of the relationship between innovative marketing and the customer’s perceived value. It resulted in a set of hypotheses that were tested using a five-point Likert scale. (160) questionnaire forms were distributed to a sample of owners of electrical appliances stores in Mosul, and it was retrieved ( 157) questionnaire, and the research reached a set of conclusions, the most important of which are:

The results of the description and diagnosis showed that the answers of the individuals surveyed in the electrical appliances stores in Mosul focused on strong agreement with two variables (innovative marketing and the customer’s perceived value).
The results of the analysis showed that there is a significant relationship between the elements of innovative marketing and the customer’s perceived value.

  Based on these conclusions, the corresponding proposals were presented as follows:

The need for electrical appliances stores to pay attention to the elements of innovative marketing, especially in the fields of (calculated risks and sustainable creativity).

2. The need for electrical appliances stores to pay attention to the elements of innovative marketing, namely innovative imagination, calculated risk, creating customer value, developing marketing technology, raising the value of resources, and sustainable creativity, in addition to satisfying the consumer by satisfying his needs and desires

Keywords

  1. أبو جمعة، حافظ إبراهيم، (2011) "التسويق الابتكاري" مطبعة مصر للنشر، القاهرة-مصر .
  2. أمير صلاح مالك مالك. (2021). التسويق الإبتكاري وأثره في تحقيق الميزة التنافسية بالتطبيق على مجموعة دال كوكا كولا في الفترة من 2015-2019م (Doctoral dissertation, جامعة إفريقيا العالمية).
  3. اوسو، خيري علي,(۲۰۱۹), "دور الاقتدار المعرفي في تحقيق الابتكار التسويقي" في عدد من المنظمات الفندقية في مدينة دهوك، المجلة الأكاديمية لجامعة نوروز، المجلد (۸)، العدد (4), جمهورية العراق .
  4. الدوسكي ، فضيلة نايف شمس الدين ،(2013) ،"تأثير عناصر التسويق الابتكاري في الممارسات المؤدية للنجاح التسويقي - دراسة استطلاعية لاراء عينة من مديري منظمات الاعمال في محافظة دهوك" ، رسالة ماجستير (غير منشورة) ،في كلية الادارة والاقتصاد، جامعة دهوك .
  5. زيود و ناصر. (2021). دور التسويق الابتكاري في تحسين الصورة الذهنية لدى عملاء شركات التأمين في محافظة اللاذقية (دراسة ميدانية). مجلة جامعة حماة, 4(6).
  6. شتراوي, أمال , (2020) ,أثر الابتكار التسويقي على القيمة المدرة لزبون – حالة منتجات الكترونية – أطروحة دكتوراه في علوم التسيير، جامعة محمد بوضياف بالمسيلة ،الجزائر .
  7. كامل و حسن، (2019)," دور التسويق الابتكاري في تحقيق الاحتفاظ بالزبون/ دراسة استطلاعية في مصرف الشرق الاوسط العراقي الاستثماري" ، مجلة الجامعة العراقية ، المجلد 44 ، العدد1, جمهورية العراق .
  8. كشمولة، ندى عبد الباسط، (٢٠١٤), "تأثير عناصر التسويق الابتكاري في تعزيز الاداء التسويقي دراسة استطلاعية لآراء عدد من المدراء في مجموعة من المنظمات الصناعية في محافظة بغداد"، المجلد 36, العدد 6 الصفحة 115 .
  9. محمد، مسلم، (2020)، مساهمة الابتكار في المنتجات الجديدة في تبني المستهلك النهائي لها (دراسة ميدانية لعينة من مستخدمي الهواتف النقالة الذكية بولاية البويرة، أطروحة دكتوراه في العلوم التجارية (غير منشورة)، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة اكلي محند اولحاج، البويرة، الجزائر .
  10. مدوش, ریم و زایر, واقية, (2019), "دور التسويق الابتكاري في المؤسسات عرض تجارب عالمية" - مجلة الدراسات التسويقية و إدارة الأعمال: العدد1, الجزائر .
  11. نعمه , رسل سلمان,( ٢٠١٦) , "انعكاس ابعاد التسويق الابتكاري في نجاح التوجه الريادي لشركة الزيوت النباتية" مجلة كلية المأمون الجامعة, العدد الثامن والعشرون.
  12. نوري، ولاء جمال الدين و الدليمي، عمر ياسين محمد الساير,(2018)،" دور التسويق الابتكاري في تحسين الكفاءة التسويقية دراسة استطلاعيه لعينه من العاملين في الشركة العامة للصناعة السمنت الشمالية" ، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة، العدد 54.
  13. هولي, & فرحات. (2019). اثر ادارة التسويق الابتكاري على قيمة المؤسسة الجزائرية (Doctoral dissertation, université de Biskra).‏
  14. Abdullah, S., Mansor, A. A., Napi, N. N. L. M., Mansor, W. N. W., Ahmed, A. N., Ismail, M., & Ramly, Z. T. A. (2020). Air quality status during 2020 Malaysia Movement Control Order (MCO) due to 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) pandemic. Science of the Total Environment, 729, 139022.‏
  15. Al-zoubi, A. F, (2017). Creative Marketing as a Strategic Introduction to Enhance the Competitive Advantages in Jordanian Service Organizations: A Case Study. International Journal of Marketing Studies, 9(2), 78-91.
  16. Auso, K. A., & Nuree, A. S. (2017). Innovative Marketing and its role in achieving sustainable competitive advantage for a number of hotels in Duhok city: a prospective study. International Journal of Innovation and Applied Studies, 19(1), 108.
  17. Boachie-Mensah, F., & Acquah, I. S., 2015. The effect of innovation types on the performance of small and medium-sized enterprises in the Sekondi-Takoradi Metropolis. Archives of Business Research, Vol., (3), No., (3), pp77-98.
  18. G. (2009). Sustainability Innovation Cube. A framework to evaluate sustainability of product innovation International Journal .of Innovation Management, Vo 1, 13, No.4
  19. Ghobakhloo, M., Fathi, M., Iranmanesh, M., Maroufkhani, P., & Morales, M. E. (2021). Industry 4.0 ten years on: A bibliometric and systematic review of concepts, sustainability value drivers, and success determinants. Journal of Cleaner Production, 302, 127052.‏
  20. Gupta, S., Malhotra, N. K., Czinkota, M., & Foroudi, P., 2016, marketing innovation: A consequence of competitiveness. Journal of Business Research, Vol. (69), No. (12), pp5671-5681.
  21. Kotler, Philip, Brady, Mairead, Goodman, Malcolm And Hansen, Torben," Marketing Management" Pearson Education Limited England, (2009) .
  22. Mabenge, B. K., Ngorora-Madzimure, G. P. K., & Makanyeza, C., 2020, Dimensions of innovation and their effects on the performance of small and medium enterprises: The moderating role of firm's age and size, Journal of Small Business & Entrepreneurship, pp1-25. https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1725727
  23. Morris, M. & LaForge, R.W. (2003). The emergence of entrepreneurial marketing. nature and meaning' in Hills, G.E., Hansen, D.J .
  24. Sastre Javier (2016), 7 barriers to innovation, this post was published on November 20, 2013 in Spanish on the blog "Innovación con los 5 sentidos .
  25. Solomon,G.T.&Winslow,E.K.(2003).Research at the Marketing Entrepreneurship Interface. University of Illinois, Chicago .
  26. Vargas, S. M. L., Gonçalo, C. R., Ribeirete, F., & Souza, Y. S. D., 2017, Organizational practices required for innovation: a study in an information technology company, Gestão & Produção, Vol. (24), No. (2), pp. 221-235.
  27. Waral, N. L.,2020, Innovative Marketing Strategies In Academic Libraries: An Overview.