Document Type : بحث

Authors

Abstract

The study aimed to identify the extent to which the strategic architectural dimensions represented by (future, customer centrality, knowledge management, harmony, dynamic capabilities) contribute to the improvement of strategic quality management, represented by (participatory management, employee empowerment, incentives and rewards, job satisfaction) in the Nineveh Health Department and a number of affiliated hospitals, and for the purpose of achieving the objectives of the study, a set of main and sub-hypotheses consistent with the objectives of the study were formulated,  Within a hypothetical scheme determines the nature of the correlation and influence relationships between the main study variables and their subdimensions. The field of study was represented in the Nineveh Health Department and a number of its affiliated hospitals, and a (intentional) sample of directors, which amounted to (144) directors from the senior departments, represented by (directors of the department and their assistants, heads of departments, and directors of divisions) was used in the Nineveh Health Department.
    The study adopted the descriptive and analytical approach, and relied on more than one method in data collection, including relying on personal interviews with a number of managers in the Nineveh Health Department and a number of hospitals ...The study aimed to identify the extent to which the strategic architectural dimensions represented by (future, customer centrality, knowledge management, harmony, dynamic capabilities) contribute to the improvement of strategic quality management, represented by (participatory management, employee empowerment, incentives and rewards, job satisfaction) in the Nineveh Health Department and a number of affiliated hospitals, and for the purpose of achieving the objectives of the study, a set of main and sub-hypotheses consistent with the objectives of the study were formulated,  Within a hypothetical scheme determines the nature of the correlation and influence relationships between the main study variables and their subdimensions. The field of study was determined in the Nineveh Health Department and a number of its affiliated hospitals, and a sample (intentional) of the directors of (226) directors was used, and the size of the sample taken amounted to (144) directors from the senior departments represented by (directors of the administration and their assistants, heads of departments, and directors of divisions) in the Nineveh Health Department.     The study adopted the descriptive and analytical approach, and relied on more than one method in data collection, including relying on personal interviews with a number of managers in the Nineveh Health Department and a number of hospitals.

Keywords

  1.  

    • أبو النصر, مدحت محمد , (2021), إدارة المعرفة والإدارة بالمعرفة,المجلة العربية للمعلوماتية وأمن المعلومات, المجلد(2), العدد (4), 75-94.
    • بوقطوشة, رانية و بوزراع ,سليمة , (2021), دور إدارة المعرفة في تحقيق التميز التنظيمي دراسة حالة مؤسسة موبيليس- وكالة ميلة, رسالة ماجستير (غير منشورة ),المركز الجامعي عبد الحفيظ بوالصوف ميلة,الجزائر.
    • البدراني, محمود شعبان خضر عبدالله, 2020, أسهامات التشخيص الاستراتيجي في تحديد الخيار التنافسي : دراسة استطلاعية في شركات الأتصالات المتنقلة في العراق, رسالة ماجستير(غير منشورة), كلية الإدارة والاقتصاد, جامعة الموصل, العراق.
    • الجبوري، ميسر إبراهيم أحمد,2010, إدارة الجودة: جوانب النظرية وتجارب الواقعية, معهد الإدارة العامة، الرياض.
    • الجنابي, أكرم سالم حسن,(2022), ادارة الجودة الشاملة نهج استراتيجي يضمن الأداء الصحيح من أول مرة وكل مرة, مجلة كلية دجلة الجامعة, المجلد(5), العدد(1), 175-182.
    • حسين, سهام عبدالله,(2019), الحوافز وعلاقتها بالرضا الوظيفي من وجهة نظر موظفي كلية التربية للعلوم الانسانية في جامعة ديالى, مجلة نسق, المجلد( 18 ) ,العدد(22),459-476.
    • خدام, أمينة عبدالحليم و ارتيمة, هاني جزاع وبدر,باسمة, 2020, استراتيجيات إدارة الموارد البشرية وأثرها في المنظمات الذكية الدور المعدل : تمكين العاملين : دراسة ميدانية على مجموعة من الصيدليات العاملة في محافظة العاصمة عمان, المجلة العالمية للاقتصاد والأعمال, المجلد (8), العدد(1), 117- 148.
    • دبدب, مصطفى احمد داود,(2021), أثر تطبيق نظام العمل المرن على الرضا الوظيفي لدى شركات الأتصالات الأردنية, رسالة ماجستير (غير منشورة), كلية الأعمال , جامعة الشرق الأوسط , الأردن.
    • الشعلان, مضاوي محمد والبليهد, نوره محمد,(2015), الحوافز المادية والمعنوية وأثرها على مستوى الاداء من وجهة نظر اعضاء الهيئة الأدارية في كلية الآداب جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن, المجلة التربوية, المجلد(40 ), العدد(40),189-221.
    • العبادي, هاشم فوزي دباش والطائي, يوسف حجيم سلطان,(2020), التعليم الجامعي من منظور إداري ( قراءات وبحوث), ط1, دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع , الاردن.
    • القاضي , نعيم سلامة ,(2018), أثر استراتيجية تمكين العاملين على جودة الخدمات المقدمة في شركة التأمين الاسلامية الاردنية , المجلة العربية للإدارة ,المجلد(38), العدد(1),139-161.
    • كوللي, ميهفان شريف وأحمد , زيرفان بشار ,(2021), أبعاد إدارة الجودة الاستراتيجية ودورها في تحقيق متطلبات التصنيع الأخضر: دراسة تحليلية لآراء عينة من المديرين في عدد من الشركات الصناعية لإنتاج المياه المعدنية في محافظة دهوك, مجلة العلوم الانسانية لجامعة زاخو, مجلد (9) عدد (2), 327- 351.
    • ملوح, فاطمة درو, (2014), الحوافز وأثرها في تحسين الانتاجية ,مجلة كلية مدينة العلم الجامعة ,المجلد(6), العدد(1), 87-98.
    • مهدي, ميادة حياوي , (2018), دور إدارة الجودة الاستراتيجية في إدارة علاقات الزبون, مجلة الغري للعلوم الاقتصادية والادارية, المجلد (15), العدد(2), 325-346.
    • نعمة, أسماء حبيب,(2021), تأثير قدرات الأستشراف الاستراتيجي في الإبداع الأخضر :دراسة إستطلاعية للشركة العامة للمنتجات الغذائية, أطروحة دكتوراه (غير منشورة), كلية الإدارة والأقتصاد, جامعة بغداد, العراق.

    المصادر الأجنبية:

    1. Bakar, N. A. A., Harihodin, S., & Kama, N. (2016, October). Enterprise architecture implementation model: Measurement from experts and practitioner perspectives. In 2016 4th IEEE International Colloquium on Information Science and Technology (CiSt), (pp. 1-6). IEEE.‏
    • Baskerville, R., Cavallari, M., Hjort-Madsen, K., Pries-Heje, J., Sorrentino, M., & Virili, F. (2005). Extensible architectures: the strategic value of service oriented architecture in banking, Proceedings of the 13th European Conference, pp (1-12).
    • Buchanan, S. (2010). Planning strategically, designing architecturally: a framework for digital library services. In Advances in librarianship. Emerald Group Publishing Limited, 32(6),159-180.
    • Ferreira, J., Coelho, A., & Moutinho, L. (2020). Dynamic capabilities, creativity and innovation capability and their impact on competitive advantage and firm performance: The moderating role of entrepreneurial orientation. Technovation,92, 102061.‏
    • Gill, A. Q. (2015, January). Adaptive enterprise architecture drivenagiledevelopment. In International Conference on Information Systems Development, ISD 2015.‏
    • Guerra‐López, I. (2018). Ensuring measurable strategic alignment to external clients and society.Performance Improvement, 57(6), 33-40.   
    • Granita, S. D., Sabrina, I., Hidayatullah, F. Y. A., & Hanani, A. (2019, December). Enterprise Architecture Zachman Framework in Ma’had Sunan Ampel Al’aly. In Proceedings of the International Conference on Green Technology(Vol. 10, pp. 37-43).‏
    • Greefhorst, D., & Proper, E. (2011). Architecture Principles:The Cornerstones of Enterprise Architecture. Springer Heidelberg Dorderecht ,London .
    • Hamel, G., & Prahalad, C. K. (1990). Strategic intent. Mckinsey quarterly, (1), 36-61.‏
    • Heaton, S., Siegel, D. S., & Teece, D. J. (2019). Universities and innovation ecosystems: a dynamic capabilities perspective. Industrial and Corporate Change,28(4), 921-939.‏
    • Islam, R. H., & Monzur, M. (2018). Job Satisfaction of Academic Staff: An Empirical Research Study on Some Selected Private Educational Institute at Dhaka City Corporation. Global Journal of Management And Business Research: A Administration and Management,18(3),9-15.
    • Khan, Z., & Lew, Y. K. (2018). Post-entry survival of developing economy international new ventures: A dynamic capability perspective. International Business Review, 27(1), 149-160.‏
    • Kononiuk, A., Sacio-Szymanska, A., & Gaspar, J. (2017). How do companies envisage the future? Functional foresight approaches,Journal of Engineering Management in Production and Services, 9(4), 21-33.
    • P., & Armstrong, G. (2018). principles of marketing, 17th Edition,pearson, New York.
    • Kiernan, M. J. (1993). The new strategic architecture: Learning to compete in the twenty-first century. Academy of Management Perspectives, 7(1), 7-21.‏
    • Kudryavtsev, D., & Kubelskiy, M. (2018). Using enterprise architecture management methods and technologies for knowledge structuring in strategic management, Petersburg University, Working Paper, 1-11.
    • Mansfield, G. M. (2005). A strategic architecture and its role in enhancing theperformance of commercial we-enabled enterprises, Doctoral dissertation, University of Stellenbosch,
    • Mousavi, S., Bossink, B., & van Vliet, M. (2018). Dynamic capabilities and organizational routines for managing innovation towards sustainability. Journal of cleaner production, 203, 224-239.‏
    • Muzira, T., & Erasmus, L. D. (2016, September). Narrative enquiry into service excellence in uncertainty: Contributions of business and information technology strategic alignment in zimbabwe. In 2016 Portland International Conference on Management of Engineering and Technology (PICMET) ,1867-1877, IEEE.‏
    • Nasef, E. M. M., & Azaliah, N.(2020). Enterprise Architecture ‘As-Is’ Analysis for Competitive Advantage. International Journal of Advanced Computer Science and Applications,11(7),102-107.
    • Simon, D., Fischbach, K., & Schoder, D. (2014). Enterprise architecture management and its role in corporate strategic management. Information Systems and e-Business Management, 12(1), 5-42.
    • Octavian,A., & Mihai,F.(2014).Strategic Quality Management.Journal of Economy Transdisciplinarity Cognition,17(1),19-27.
    • Proenca, T., Torres, A., & Sampaio, A. S. (2017). Frontline employee empowerment and perceived customer satisfaction. Management Research: Journal of the Iberoamerican Academy of Management, 15(2),187-206.
    • Purnawan, D. A., & Surendro, K. (2016, May). Building enterprise architecture for hospital information system. In 2016 4th International Conference on Information and Communication Technology (ICoICT), (pp. 1-6), IEEE.‏
    • Pratiwi, F. D., & Astuti, R. P. (2019, October). The Strategic Architecture to Facilitate Small and Medium Enterprise Growth “Raja Abon Makmur Lestari” Pangkal Pinang City. In International Conference on Maritime and Archipelago (ICoMA 2018),(pp. 281-288). Atlantis Press.‏
    • Schoemaker, P. J., Heaton, S., & Teece, D. (2018). Innovation, dynamic capabilities, and leadership. California Management Review, 61(1), 15-42.‏
    • Teece, D. J., Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic management journal, 18(7), 509-533.‏
    • Thompson, S.K.,(2012) .Sampling, Third Edition,A John Wiley & Sons, Inc., Publication, New Jersey, USA.
    • Ungerer, M. (2013). A comparative analysis of strategy disclosure reporting trends in South Africa in 2010. Southern African Business Review17(3), 27-56.‏

    Ungerer, M. (2019). Conceptualising strategy-making through a strategic architecture perspectiveManagement, 7(3), 169-190