Document Type : بحث

Authors

Abstract

     The study aims to identify the levels of deception that marketers can adopt through websites in the city of Mosul, especially with the expansion of electronic marketing in various sectors. Where the main problem of the study revolves around the suffering of customers from the problem of mismatch of the specifications of the goods that they shop online with the actual goods that they actually get. In studying this problem, the researcher relied on the opinions of a sample of students of the Management Information System Department / College of Administration and Economics at the University of Mosul, specifically in the clothing sector. The questionnaire was used to collect field data for the study. As for the most important conclusion reached by the study, it is that most customers have a problem with the specifications and quality of the goods that they get, which differ from the specifications announced on the websites. The researcher presented a set of proposals, the most prominent of which is the importance of the existence of laws and legislation that preserve the rights of the customer and hold accountable the violators of these laws.

Keywords

  1. الدوريات

    1. جارالله، ليلى، (2019)، " دور ثقافة الاستهلاك في زيادة الخداع التسويقي: دراسة استطلاعية لاراء عينة من مستخدمي مستحضرات التجميل من موظفات كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل"، مجلة العلوم الإدارية والاقتصادية، المجلد 25، العدد113.
    2. الصاوي، وائل زكريا، (2016)، " قياس تفاعل العملاء خلال مراحل اتخاذهم القرار الشرائي تجاه ممارسات الخداع التسويقي: دراسة تطبيقية على مطاعم الوجبات السريعة"، المجلة العلمية للاقتصاد والتجارة، العدد 3.
    3. محمد، ممدوح، (2020)، " الخداع التسويقي واثره على سلوك الزبون الشرائي التفاعلي للزبون، تحليل اراء عينة من مستهلكي الوجبات السريعة في المملكة العربية السعودية"، مجلة الدراسات التجارية المعاصرة، العدد 9..
    4. المطري، علي بن سعيد والحرملية، امل بنت عبدالله، (2020)، " علاقة المزيج التسويقي الالكتروني بتعزيز الميزة التنافسية بمؤسسات ريادة الاعمال بسلطنة عمان ( دراسة حالة)"، المجلة العربية للمعلوماتية وامن المعلومات، المجلد (1)، العدد (1).

    الرسائل والاطاريح

    1. اسلام، العايش محمد، (2021)، " اثر الترويج الالكتروني على تعزيز الصورة المرغوبة للعلامة التجارية: بحث حالة مؤسسة الاتصالات اوريدو (ام البواقي)"، رسالة ماجستير، غير منشورة، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية، جامعة العربي بن مهيدي، الجزائر.
    2. بلواضح، لطيفة، (2017)، اثر الخداع التسويقي في بناء الصورة الذهنية لدى الزبون: دراسة تحليلية لاراء عينة من زبائن الوكالات، رسالة ماجستير، كلية العوم الاقتصادية والإدارية، جامعة محمد بوضياف مسيلة، الجزائر.
    3. التميمي، بشائر جمال، (2019)، " الخداع التسويقي من قبل شركات الانترنت واثره على الصورة الذهنية لطلبة جامعة الخليل"، رسالة ماجستير، جامعة الخليل.
    4. الجار الله، غازي منيف، (2022)، " الخداع التسويقي عبر قنوات التواصل الاجتماعي وانعكاسه على قرار الشراء الالكتروني/ دراسة استطلاعية لاراء عينة من زبائن التسوق الالكتروني في محافظة نينوى"، رسالة ماجستير، غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل.
    5. الجنابي، يزن سالم محمد، (2011)، " استراتيجيات المزيج التسويقي ودورها في تحديد سلوك المستهلك العراقي تجاه المنتجات المحلية"، رسالة ماجستير، غير منشورة، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الكربلاء.
    6. الخطيب، علي محمد، (2011)، " اثر الخداع التسويقي في بناء الصورة الذهنية للمستهلكين في سوق الخدمات الاردني"، رسالة ماجستير، غير منشورة، كلية الاعمال، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
    7. شافعي، حليمة، (2019)، " الاتصالات التسويقية لتفعيل اليات حماية الزبون في ظل الغش والخداع التسويقي: دراسة ميدانية لعينة من هيئات حماية الزبون في ولاية باتنة"، أطروحة دكتوراه، غير منشورة، جامعة باتنة، الجزائر.
    8. العاصي، فاطمة محمد، (2015)، " اثر الخداع التسويقي في بناء الصورة الذهنية للزبون في قطاع الخدمات"، رسالة ماجستير، غير منشورة، كلية إدارة الاعمال، الجامعة الإسلامية، غزة.
    9. دفع الله، سهام شريف، (2019)، " الخداع التسويقي ودوره في سلوك المستهلك: بالتطبيق على شركات الاتصالات السودانية (زين سوداني، MIN)، أطروحة دكتوراه، جامعة النيلين، السودان.

    A- Journals & Conference

    1- Abdul Talib, Yurita Y. & Rusly, F, H ,(2015), " Falling prey for social media shopping frauds: The victims", perspective. In: International Conference on E-Commerce (ICoEC),20-22 Oktober, Kuching, Sarawak, Malaysia.

    2- Chaouachi, G & Ben Rached, S,(2012), "Perceived Deception in Advertising: Proposition of a Measurement Scale", Journal of Marketing Research & Case Studies, IBIMA Publishing.

    3- Dadzie, K, Q., Amponsah, D. K., Dadzie, C. A., & Winston, E. M. (2017). " How Firms Implement Marketing Strategies in Emerging Markets: An Empirical Assessment of The 4A Marketing Mix Framework",  Journal of Marketing Theory and Practice,  Vol 25, No 3.

    4- Haas, S; Blasek, K. and Raabe, T. (2015). “Marketing Deception in German Practices: An Empirical and Legal Study on Published Case on Marketing Deception.” International Marketing Trends Conference, Paris.

    5- Held, Johana & Germelmann,Class., (2018), " Deceived or not deceived? : How food consumers perceive deception ", International Journal of u- and e- Service, Science and Technology, Vol.8, No. 8.

    6- Iqbal, S. & Siddiqui, D.A. (2019). The Impact of Deceptive Advertising on Customer Loyalty: A Case of Telecommunication Industry in Karachi, Pakistan. International Journal of Industrial Marketing, No. 4.

    7- Putter, M. (2017). " The impact of social media on consumer buying intention. Journal of International Business Research and Marketing, Vol. 3, No.1 .

    8- Nikita, N. (2017). Social media adoption in selected African countries. International Journal of Business and Behavioural Sciences, Vol.9, No.1 .

    9- Pecman, J., (2015), The Deceptive Marketing Practices Digest, Communications and Marketing Branch Industry, Canada.

    10- Rubain, Thuraya M., & Arif, Ghada, (2018), " E-Marketing and the Future of Commerce: Pros and Cons ", European Journal of Business and Management, Vol. 10, No. 32.

    11- Shirazi, Melika Sadat, (2017), " Study the Role of Electronic Marketing on Business Performance with Emphasis on the Role of Market Orientation ", econjournals, Vol. 7, No. 3.

    B- Boooks

    1- Kotler, P.P., & Keller, k. (2015). Marketing Management , 13th ed. Pearson Education International.