Author

Abstract

The research aims to find out the extent to which Lulu'at Al-Bakhit General Trading Company owns the blue ocean strategy and to determine its most influential levels in the proactive orientation of the market, The current research adopted the descriptive approach based on the questionnaire as a tool for collecting data on the research variables, The research problem is represented by the weak adoption of most companies to create new markets of their own that competitors cannot imitate, and this is reflected in their proactive approach, The research sample included (40) managers in the researched company, and the research relied on two main hypotheses to measure the correlation and influence relationship between the research variables, The ready-made statistical program (SPSS V.23) and (AMOS V.23) were relied upon to analyze the data.
The research reached a set of conclusions, the most important of which is that after exclusion, it has the weakest correlation with the proactive orientation of the market. The reason for this may be due to the presence of some complications in promoting purchase orders by customers to obtain new products and services, or there may be a weakness in the company's ownership of a strategy an occasion to turn to in times of crisis, Which recommends the need to direct the company's attention to the exclusion of routine complications when promoting purchase orders for the products it offers, by getting rid of products that do not comply with future plans and unimportant operations in them.

Keywords

  1.  

    1. البدراني، ايمان عبد محمد احمد (2017)، "استراتيجية المحيط الازرق كوسيلة لتحقيق التميز التنافسي – بحث استطلاعي لاراء عينة من العاملين في شركة زين للاتصالات في الموصل"، مجلة الادارة والاقتصاد، المجلد 40، العدد 110، الصفحات 183 – 199.
    2. جلاب، احسان دهش (2014)، "العلاقة بين التوجه الريادي والريادة المستدامة – بحث ميداني في عينة من المنظمات الصغيرة والمتوسطة الحجم في مدينة الديوانية"، مجلة القادسية للعلوم الادارية والاقتصادية، المجلد 16، العدد 2.
    3. حسين، دنيا فاروق وشاكر، سكينة عمر (2022)، "العلاقة التلازمية بين استراتيجية المحيط الازرق والديمومة التنظيمية – بحث استطلاعي لاراء العاملين في شركة اسيا سيل للاتصالات المتنقلة في العراق / محافظة الانبار"، مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية، المجلد 18، العدد 59، الصفحات 397 – 416.
    4. رشيد، صالح عبدالرضا والزيادي، صباح حسين شناوة (2013)، "التوجه الريادي في تحقيق الاداء الجامعي المتميز: دراسة تحليلية لاراء عينة من القيادات الجامعية في عينة من كليات جامعات الفرات الاوسط"، مجلة القادسية للعلوم الادارية والاقتصادية، المجلد 15، العدد 2.
    5. زعلان، عبدالفتاح جاسم ومحمد، يزن سالم (2018)، "اثر التسويق الطنان لبناء التوجه الاستباقي باستخدام الاستراتيجيات التنافسية – بحث استطلاعي لاراء عينة من مدراء التسويق في شركة الكفيل"، مجلة جامعة كربلاء العلمية، المجلد 16، العدد 1، الصفحات 32-57.
    6. فخري، نور حسين (2020)، "انعكاس ممارسات صوت الزبون في تعزيز سمعة المنظمة السوقية في شركة زين العراق للاتصالات في بغداد"، مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية، المجلد 16، العدد 52، الصفحات 303 – 319.
    7. فخري، نور حسين (2021)، "رأس المال البشري ودوره في الاحتفاظ بالزبون- بحث تطبيقي في شركة اسيا سيل للاتصالات"، مجلة كلية الرافدين الجامعة للعلوم، العدد 50، الصفحات 138 – 149.
    8. عمر، مروة جمال وجابر، شروق صباح (2021)، "مدى تبني ابعاد استراتيجية المحيط الازرق ودورها في زيادة الحصة السوقية – بحث استطلاعي في شركة الحمراء للتأمين"، مجلة الدراسات المحاسبية والمالية، المجلد 16، العدد 55، الصفحات 37 – 48.
    1. Alam, Samsul, & Islam, Mohammad Tariqul (2017), “Impact of Blue Ocean Strategy on Organizational Performance: A literature review toward implementation logic”, Journal of Business and Management, Vol. 19, No. 3, pp. 1-19.
    2. Al-Ammary, Jaflah, & Fung, Chun Che (2008), “Knowledge Management Strategic Alignment in the Gulf Cooperation Council Countries”, The International Journal of Business and Management, Vol. 6, No. 2, pp. 75-84.
    3. AL-Bayrak, Gamze, & Beybur, Mustafa (2018), “In investigation on the implementation of Blue Ocean strategy in participation bank located in Turkey”, Journal of Economics Bibliography, Vol. 5, pp. 185-192.
    4. Brady, Malcolm, & Walsh, Aidan (2008), “Setting strategic direction: a top down or bottom up process”, Business Strategy Series, Vol. 9, No. 1, pp. 5-11.
    5. Eskandari, Meysam Jafari, & Miri, Meysam, & Allahyary, Allahyar (2015), “Thinking of the blue ocean - strategy beyond the competition”, Asian Journal of Research in Business Economics and Management, Vol. 5, No.1, pp. 2-13.
    6. Fitri, Agus Zaenul (2021), “Blue Ocean Strategy for Improving Quality and Competitiveness of Islamic Educational Environment”, Journal of Ashrej, Vol.3, No.2, pp. 18-28.
    7. Hamzah, Muhammad Iskandar, & Othman, Abdul Kadir, & Hassan, Faridah (2016), “Moderating Role of Customer Orientation on the Link between Market Oriented Behaviors and Proactive Service Performance among Relationship Managers in the Business Banking Industry”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 224, pp. 109-116.
    8. Hersh, Abdullah M, & Abusaleem, d Khalil S (2016), “Blue Ocean Strategy in Saudi Arabia Telecommunication Companies and Its Impact on the Competitive Advantage”, Journal of Accounting & Marketing, Vol. 5, No. 3, pp. 2-8.
    9. Kriesel, Cheryl A. Burkhart (2006), “Making the Competition Irrelevant - The Blue Ocean Strategy”, University of Nebraska at Lincoln, pp. 288-296.
    10. Massoudi, Aram Hanna, & Ahmed, , Mohamed Essam (2021), “The Adoption of Blue Ocean Strategy to Sustain Competitive Advantage in the Syrian Food Industry”, Journal of Social Sciences, Vol. 5, No.2, pp. 34-39.
    11. Milfelner, Borut, & Dlačić, Jasmina, & Snoj, Boris, & Selinšek, Aleksandra (2019), “Importance of Innovation Resources for Market Orientation – Financial Performance Link: Mediating Role of Proactive Market Orientation”, Nase Gospodarstvo / our economy, Vol. 65, No. 4, pp. 1-13.
    12. Pinal, shah (2006), “LG Electronics: The Blue Ocean Strategy”, Distributed and Printed by IBSCDC, India, pp. 1-31.
    13. Robb, Charles Arthur, & Stephens, Aaron Rae (2021), “The Effects of Market Orientation and Proactive Orientation on the Export Performance of South African SMEs”, Journal of Global Marketing, Vol. 34, pp. 1-20.
    14. Shafiq, , M., &Tasmin, R., & Takala, J., & Qureshi, M. I., & Rashid, M. (2017), “Relationship Of Blue Ocean Strategy And Innovation Perforamance - An Emperical Study”, City University Research Journal, pp. 74-80.
    15. Suci, Rahayu Puji, & Mas, Nasharuddin, & Widyatna, Briyan Saka (2020), “Mengkaji kemungkinan penerapan blue ocean strategy di uniccrab seafood culinary malang”, journal forum economy, Vol. 22, No. 1, pp. 55-60.
    16. Tinoco, Fabian F. Osorio, & -Espallardo, Miguel Hernández, & Orejuela, Augusto Rodriguez (2020), “Nonlinear and complementary effects of responsive and proactive market orientation on firms’ competitive advantage”, Journal of Marketing and Logistics, Vol. 32, No. 4, pp.841-859.
    17. Zarco, Ana Isabel Jtmenez, & -Sellens, Joan Torrent, & Ruiz, Maria Pilar Martinez (2012), “Proactive orientation effects on product innovation activities: Empirical evidence”, Innovation: Management, policy & practice, Vol. 14, No.1, pp. 90-106.